جدیدترین اطلاعات درباره بررسی اولیه «نقش رستم» و مترو «حافظیه»
جدیدترین اطلاعات درباره بررسی اولیه «نقش رستم» و مترو «حافظیه»
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نتیجه مشاهده و بررسی اولیه از محدوده مترو «حافظیه» و محوطه باستانی «نقش رستم» را که در تهدید فرونشست است، اعلام کرد.

به گزارش مهرنما فارس ،مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سفری یک‌روزه به همراه مشاور (نوروز رجبی) و معاون پژوهشی (ذات‌الله نیکزاد) این پژوهشگاه و همچنین رؤسای پژوهشکده‌های باستان‌شناسی (سجاد علی‌بیگی)، حفاظت و مرمت (مـهدی رازانـی) و ابنیه و بافت‌های تاریخی (مهناز اشرفی) از تونل مترو در محدوده «حافظیه» و محوطه باستانی «نقش رستم» به دنبال حواشی اخیر دیدن کردند، که رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از مشاهده و بررسی اولیه این هیأت یک جمع‌بندی ارائه کرد.

 

او با اشاره به ابهام‌ها و تناقض‌هایی که در استعلام‌های شهرداری درباره مترو محدوده حافظیه وجود دارد، اظهار کرد: طرح مترو در محدوده حافظیه شیراز فعلا متوقف شده است. هیأت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شیراز سفر کرد و با مسئولان قطار شهری و پیمانکار پروژه دیداری داشتیم.

 

ده‌پهلوان افزود: جوانب موضوع را تا آنجا که در این فرصت بازدید امکان داشت، بررسی کردیم. قرار شد اسناد و مدارک را از جمله کار‌هایی که در لرزه‌نگاری و ژئوتکنیک و کار‌های مطالعاتی که قبلا انجام داده‌اند برای ما بفرستند و تا اعلام نظر کارشناسی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این طرح متوقف بماند. هرچند آن‌ها اطمینان دادند که همه جوانب را سنجیده‌اند و امکان ندارد برای حافظیه و دیگر بنا‌های تاریخی، آسیبی داشته باشد.

 

مترو هیچ آسیبی ندارد و کوچکترین لرزه را تا رواق نخواهیم داشت

 

او افزود: تونل مترو با عمق ۲۶ متر و ۱۲۰ متر از آرامگاه حافظ فاصله دارد. طبق گفته مسئولان شهری شیراز، عمق تونل مترو فکر می‌کنم ۱۵ تا ۱۶ متر باشد که گفتند در نزدیکی حافظیه این عمق تا حدود ۲۴ تا ۲۶ متر می‌رسد و اطمینان دادند «هیچ آسیبی ندارد و کوچکترین لرزه را تا رواق نخواهیم داشت، چه برسد به آرامگاه حافظ».

 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به هر حال ما کار خود را باید انجام دهیم. روز دوشنبه نیز از کارشناسان زمین‌شناسی حاضر در پژوهشگاه دعوت شد و جلسه اولیه‌ای داشتیم، اسناد تکمیلی را هم می‌گیریم تا با اشراف دقیق‌تر، جوانب را بسنجیم و بر آن اساس، نظر کارشناسی را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام می‌کنیم که در نهایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره آن تصمیم می‌گیرد، چون پژوهشگاه صرفا جایگاه مشورتی دارد.

 

شهرداری برای گذر تونل مترو از زیر بنا‌های تاریخی شیراز استعلامی از اداره میراث فرهنگی فارس نگرفته است

 

ده‌پهلوان درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه شهرداری برای گذر تونل مترو از زیر حافظیه و دیگر بنا‌های تاریخی شیراز استعلامی از اداره میراث فرهنگی استان فارس نگرفته است، توضیح داد: این نقطه ابهام قضیه است. میراث فرهنگی استان [فارس]می‌گوید ما در جریان نبودیم، اما آنها [شهرداری شیراز]می‌گوید استعلام‌هایی گرفته است، که من به عنوان رییس پژوهشگاه نمی‌توانستم در این حوزه ورود و موضوع را راستی‌آزمایی کنم، چون در حیطه وظایفم نیست.

 

او درباره اینکه آیا شهرداری در جریان بازدید پژوهشگاه سندی دال بر استعلام‌هایی که گرفته است، ارائه داد؟ گفت: خیر. چون طرح صفر مطالعاتی سال ۹۲ تصویب شده و کار را حدود سال ۹۸ و ۹۹ شروع کردند که میراث فرهنگی باید آن را پیگیری می‌کرد. این بخش نقطه ابهام قضیه است.