عشایر فارس ۱۵ آبان راهی قشلاق
عشایر فارس ۱۵ آبان راهی قشلاق
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اعلام کرده است که به منظور مدیریت بهینه از منابع طبیعی و حفظ پوشش گیاهی مراتع، کوچ پاییزه عشایر در این استان از تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری آغاز خواهد شد. این اقدام در جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی و پایداری پایدار برای مراتع انجام می‌شود.

به گزارش مهرنما فارس ،حجت مرادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، اعلام کرد که مرتعداران و دامدارانی که در مناطق قشلاقی فعالیت می کنند و قصد دارند دام های خود را از این استان عبور دهند، باید توجه داشته باشند که پاییزه عشایر از تاریخ ۱۵ آبان ماه آغاز می شود.

 

وی از ورود دام به مراتع قشلاقی استان فارس قبل از این تاریخ ممنوع است و هر گونه بهره برداری از علوفه مراتع قبل از تاریخ مشخص شده در پروانه چرا یا طرح مرتعداری تخلف به شماره می‌آید. بنابراین، مرتعداران و دامداران ساکن در مراتع ییلاقی باید در زمان جابه‌جایی دام، زمان‌بندی کوچ را رعایت کنند و از ورود زودهنگام دام به مراتع قشلاقی خودداری کنند.

 

مرادی همچنین به لزوم تمدید سالانه پروانه چرا اشاره کرد و گفت که مرتعداران کوچنده باید در هنگام جابه‌جایی دام، پروانه چرایی معتبر یا طرح مرتعداری مربوط به مرتع قشلاقی را به همراه داشته باشد. در غیر این صورت، دام‌های حمل شده بدون مدارک به عنوان دام غیر مجاز شناخته شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

 

وی از شرکت‌های باربری نیز خواست که از صدور بارنامه به مقصد استان‌های فارس و بوشهر تا قبل از تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۳ بدون مجوز حمل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خودداری کنند.

 

مرادی در ادامه گفت که حمل و نقل با استفاده از تریلی، کامیون و کامیونت از تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۳ به بعد از بلامانع است و بر اساس موارد ذکر شده است.