نقش ورزش در کاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی
نقش ورزش در کاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی
سندرم پیش از قاعدگیPMS)) از شایع­ترین اختلالات سنین باروری است که با تغییرات دوره­ای در وضعیت جسمی، روانی و رفتاری همراه است. می توان گفت به طور کلی حدود 50 تا 80 درصد از زنان در طول سال­های باروری خود، علائم قبل از قاعدگی را تجربه می­کنند که از خفیف تا شدید متغیر است.

دکتر «مسعود کریمی»، دانشیار گروه ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:سندرم پیش از قاعدگی شامل نشانه های فیزیکی و روانی متعددی است.

علائم روان­شناختی: خشم، اضطراب، افسردگی، نوسانات خلقی، تمرکز ضعیف، عصبانیت، ناامیدی

 

علائم جسمی: تورم و ادم در سینه، نفخ شکمی، درد عضلات و مفاصل، سردرد، خستگی، پرخوری، افزایش وزن

 

وی افزود:مداخله هایی که تاکنون برای مقابله و کاهش اثرات سندرم پیش از قاعدگی صورت گرفته، شامل مداخله های دارویی و غیر­دارویی بوده و با توجه به عوارض درمان های دارویی، مداخله های غیردارویی و بیش از همه مداخله های مربوط به سبک زندگی در اولویت قرار دارد که یکی از این موارد، «ورزش منظم» است.

 

کریمی ادامه داد:نتایج مطالعات نشان می دهد که صرف نظر از نوع ورزش، ورزش منظم می تواند به طور قابل توجهی در تسکین بسیاری از علائم جسمانی و روانی سندرم پیش از قاعدگی بخصوص بهبود درد، یبوست، حساسیت سینه، اضطراب و عصبانیت موثر واقع شود.

 

دانشیار گروه ارتقای سلامت اضافه نمود: در مورد اینکه کدام نوع ورزش موثرتر است، اتفاق نظر وجود ندارد. از آنجایی که انواع ورزش، اثرات مشابهی بر علائم دارد، می­توان به افراد حق انتخاب داد که ورزش مورد علاقه خود را به طور منظم انجام دهند. به عنوان مثال، تمرین های هوازی منظم با شدت کم و متوسط که به مدت 15 تا 30 دقیقه در روز، سه بار در هفته و به مدت 10 هفته یا بیشتر انجام ‌شود، می­تواند باعث بهبود علائم PMS شود.

 

براساس این گزارش همچنین اکثر مطالعات تایید می­ کند که انجام ورزش به مدت طولانی­تر با اثرات مثبت بیشتری همراه است و شدت فعالیت بدنی با کاهش علائم رابطه مستقیم دارد.