تولید قطعات بتنی خطوط ۱ و ۲ مترو در شیراز
تولید قطعات بتنی خطوط ۱ و ۲ مترو در شیراز
با تولید قطعات بتنی خطوط ۱ و ۲ مترو شیراز در کارخانه سگمنت این شهر هزینه این طرح ۱۵ تا ۲۰ درصدکاهش یافته است.

به گزارش مهرنمافارس،شهردار شیراز بابیان اینکه تولید قطعات بتنی(سگمنت) خط‌ یک مترو از میدان الله به سمت میدان احسان به طول ۲۵ کیلومتر در این کارخانه تولید شده است افزود: تولید قطعات بتنی خط ۲ مترو در همین کارخانه در حال تولید است.
این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با ابراز امیدواری از راه‌اندازی خط ۲ مترو و رسیدن قطار به کلبه سعدی در تابستان ۱۴۰۴ گفت: برای راه‌اندازی و ساخت خط‌های مترو شهرداری به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام کار هستیم.
اسدی با اظهار اینکه شهرداری شیراز خود این محصول را تولید می‌کند، گفت: این نشان‌دهنده توانمندی مجموعه بزرگ شهرداری شیراز در ابعاد فنی و مهندسی است.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز هم گفت: این مجموعه در دو نوبت‌کاری ۲۴ رینگ سگمنت تولید می‌کنند که ظرفیت تولید کارخانه تولید سگمنت مترو شیراز در هر نوبت‌کاری ۱۲ رینگ (۷۲ قطعه) و همچنین حجم بتن مصرفی در یک رینگ سگمنت ۸.۴ مترمکعب و هر رینگ ۶ قطعه سگمنت است.
علی کلانتری با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به حجم فعالیت و مأموریت شهرداری شیراز روزانه ۶۰ تن سیمان مصرف می‌شود، افزود: وزن یک رینگ سگمنت (۶ قطعه) ۲۲۱۰۰ کیلوگرم و ظرفیت دپوی سگمنت ۱۱۰۰ رینگ است.
وی تصریح کرد: حدود ۱۴۰ نفر به‌صورت شبانه‌روزی در این کارخانه مشغول به کار هستند و تعداد رینگ تولیدشده در فاز دو خط دو تاکنون یک هزار و ۶۰۰ رینگ بوده است.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: این مجموعه ازنظر مالکیتی در اختیار شهرداری شیراز است اما قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در این کارخانه در حال کار هستند.
کلانتری بابیان اینکه تعداد تراورس تولیدی در کارخانه ۵ هزار و ۷۰۰ عدد است همچنین تعداد رینگ تولیدی شده در فاز یک خط دو ۱۱ هزار ۵۰۰ رینگ است، یادآور شد: مساحت سالن تولید سگمنت ۴۲۰۰ مترمربع است همچنین مساحت این کارخانه تولید سگمنت ۴۵۰۰۰ مترمربع است.
وی با اشاره به بازطراحی دستگاه بی تی ام توسط شهرداری‌ شیراز گفت: با توجه به فرایندی که در مترو انجام می‌شود دستگاه تی بی ام موجود در خط دو قابلیت حفاری در زمین سخت را نداشت و قرار بود شرکت خارجی با ۸۰ میلیارد تومان این کار را انجام دهد که خوشبختانه برای اولین بار در کشور ما توانستیم این دستگاه را با هشت میلیارد تومان بازطراحی کنیم.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: برای طرح‌های شهرداری در کنار فرایندی که برای ساخت انجام می‌شود مهندسی ارزش نیز صورت می‌گیرد به‌طوری‌که طبق آمار مستند تا به امروز ۷۰۰ میلیارد تومان مهندسی کاهش هزینه‌های طرح فقط در خط دو مترو انجام‌شده است.
مجری خط دو مترو شیراز هم گفت: در این کارخانه ۱۵ رینگ در روز خط تولید داریم که هفت هزار رینگ سگمنت لازم داریم و این ظرفیت در حال حاضر برقرار است و شش واحد خط تولید قابل‌مشاهده است.
رئیسی افزود: مرحله اول آرماتوربندی داریم مرحله بعد جاگذاری در قالب بعد بتن‌ریزی و درنهایت بخار دهی در هر سالن جداگانه انجام می‌شود.
وی گفت: با توجه به تجهیز کارخانه و تولید تراورس، سگمنت و سایر قطعات بتنی مورد استفاده در تونل‌ها و ایجاد این ظرفیت‌های جدید بومی درمجموع شاهد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی هزینه ها در این طرح هستیم.
کارخانه تولید قطعات بتنی (سگمنت) مقصد هجدهمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس بود.