غذا‌های ساده خانگی، بهترین توشه سفر
غذا‌های ساده خانگی، بهترین توشه سفر
از همراه بردن غذا‌های آبدار و خورشتی در سفر خودداری کنیم.

به گزارش مهرنما فارس ، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: رعایت نکات تغذیه‌ای و ایمنی غذا در سفر‌های نوروزی بسیار با اهمیت است که در این میان برای تهیه وعده‌های اصلی غذا بسیار دقت کرد.
زهرا مغدانی مطمئن‌ترین راه برای تامین سلامت غذایی در سفر را تهیه غذای ساده در منزل و نگهداری در ظرف خنک بیان کرد و افزود: غذایی که برای سفر انتخاب می‌کنیم، نباید آبدار باشد، زیرا غذا‌های آبدار مثل خورش‌ها به دلیل مناسب بودن محیط برای رشد و تکثیر میکروب ها، سریعتر فاسد می‌شود.
وی گفت: غذا‌های خشک مثل کوکوی سبزی و سیب زمینی، کتلت، شامی، انواع پلو‌ها همراه با گوجه فرنگی، کاهو و خیار تازه و لیمو ترش که خوب شسته شده، برای سفر مناسب است.
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان این که غذا‌هایی مثل سالاد الویه، کالباس و سوسیس که سریع‌تر فاسد می‌شود، برای سفر مناسب نیست افزود: غذایی را که برای سفر آماده می‌کنیم، در مسیر باید خنک نگه داریم.
مغدانی، غذا‌هایی مثل پنیر، گوجه، خیار و یا تخم مرغ آب پز و سفت و کمی مربا یا عسل را برای صبحانه مناسب دانست و گفت: بهتر است از خوردن پنیر، سرشیر و خامه محلی که معمولا از شیر پاستوریزه نشده تهیه می‌شود و خطر ابتلا به بیماری تب مالت یا مسمومیت را دارد خودداری شود.
وی گفت: در رستوران‌های بین راه از خوردن سالاد به دلیل احتمال آلودگی زیاد خودداری شود و به جای آن ماست بخوریم.
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: مصرف سس مایونز و سس‌های چرب از نظر تغذیه‌ای به ویژه در سفر توصیه نمی‌شود و می‌توانیم با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنیم.
مغدانی گفت: مصرف نوشابه‌های گازدار، خرید و مصرف نوشیدنی‌های محلی مثل آب زرشک، آب آلبالو و موارد مشابه، همچنین لواشک، تمر هندی و آلوچه در صورتی که بسته بندی نشده است و کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارد، خودداری کنیم.
در سفر آب زیاد بنوشیم و میوه‌ها و از سبزیجات هویج، گوجه فرنگی، خیار و کاهو استفاده کنیم که به تامین آب، املاح و ویتامین‌های موردنیاز بدن کمک می‌کند.

انتهای پیام/

منبع