اهمیت مزاج شناسی در طب ایرانی
اهمیت مزاج شناسی در طب ایرانی
مزاج شناسی علمی بسیار وسیع و گسترده، برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی است. هر فرد بر اساس مزاج خود دارای ویژگی‌ها و شخصیت ویژه است.

به گزارش مهرنما فارس، متخصص طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت:مزاج شناسی، یکی از مهمترین اصول حفظ تندرستی است که به بررسی مزاج یا میزان تعادل عناصر مختلف در بدن انسان می‌پردازد.
دکتر جعفر ابوالقاسمی، افزود: انواع مزاج هادر طب سنتی ایرانی، به دسته‌های مزاج گرم و‌تر (دموی)، مزاج سرد و‌تر (بلغمی) مزاج سرد و خشک (سوداوی) و مزاج گرم و خشک (صفراوی) تقسم می‌شود.

مزاج گرم
وی ادامه داد:افراد با مزاج گرم دارای جسم درشت اندام، پوست سرخ و سفید با مو‌های پر پشت، نبض پر و قوی و خواب خوب هستند. این افراد تحمل کم خوابی و گرما و سرمای زیاد را دارا بوده و به شیرینی‌ها و ترشی‌ها علاقه‌مند هستند.
او اظهار داشت:افراد با طبع گرم و تر، شجاع، جسور، پیشرو و رهبر گروه هستند. این افراد انسان‌های آرامی هستند، ولی در زمان عصبانیت رفتار‌های مخاطره آمیزی دارند.

دکتر ابوالقاسمی گفت: افراد دارای مزاج گرم و‌تر برای ابتلا به بیماری‌های سردرد، پر خوابی، چاقی، تپش قلب، سکته و فشار خون بالا مستعد هستند.
این متخصص طب سنتی افزود:برای دوری از بیماری‌ها در مزاج گرم و‌تر می‌توان تدابیری از جمله استفاده مساوی از میوه‌ها با سبزی‌ها و گوشت، مصرف غذا‌های دریایی، پیاده روی یا دویدن صبحگاهی (۱۵-۳۰ دقیقه)، ۶-۷ ساعت خواب شبانه، نیم ساعت چرت استراحت بعد از غذا، استفاده از غذا با فیبر بالا، پرهیز از آب و هوای گرم و مرطوب، پرهیز از فعالیت‌های افزایش دهنده گرمی و تری مانند پرهیز از نگرانی، خشم و هیجان زیاد، پرهیز از مصرف مستمر و زیاد غذا‌های گرم و‌تر را مورد توجه قرار داد.
متخصص طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت:اگر شما فردی با مزاج دموی یعنی طبع گرم و‌تر هستید، می‌توان با اصلاح برنامه غذایی و استفاده از گیاهان و عرق‌های گیاهی و خوراکی‌های طبیعی، طبع خود را به سمت معتدل شدن ببرید و میزان دما در بدن خود را کنترل کنید.