شهرداری شیراز برای مقابله با پشه آئدس دست به کار شد
شهرداری شیراز برای مقابله با پشه آئدس دست به کار شد
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز از شهروندان خواست برای مقابله با پشه آئدس با این سازمان همکاری کنند.

به گزارش مهرنما فارس، رئیس سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه پیشگیری مهم‌ترین اقدام برای مقابله با پشه آئدس است گفت: مهم‌ترین اقدامات این سازمان در ۴۸ ساعت گذشته، جمع‌آوری پسماند‌های ساختمانی رها شده در کوچه و معابر عمومی، جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل در سطح شهر، شستشو و نظافت جداول روباز، گندزدایی سرویس‌های بهداشتی عمومی، شستشو و گندزدایی ماشین‌آلات جمع‌آوری و حمل پسماند و آموزش و اطلاع و رسانی به کارکنان است.
پناهیان از شهروندان خواست برای افزایش سطح بهداشت عمومی و پیشگیری از شیوع آلودگی‌های محیطی، از ریختن هر گونه پسماند در کانال‌ها و جداول سطح شهر خودداری کنند و با رعایت برنامه زمان‌بندی جمع‌آوری، پسماند‌ها را در کیسه‌های سربسته و طبق تاریخ جمع‌آوری محله خود به مأموران و شرکت‌های خدماتی در مناطق یازده‌گانه تحویل دهند.
رئیس سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز گفت: همچنین شهروندان از رها کردن سرشاخه‌های هرس شده و اجسام پرحجم در کوچه و خیابان‌ها اجتناب کنند و برای جمع‌آوری آنها و اعلام هرگونه نظر و پیشنهاد مرتبط با برنامه پیشگیری از شیوع پشه آئدس با شماره ۳۶۴۹۹۲۳۴ تماس بگیرند.

به گفته کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «تب دانگ»، «چیکونگونیا» و «زیکا» بیماری‌هایی است که پشه آئدس به انسان منتقل می‌کند.
دکتر عبدالرضا میراولیایی افزود: «تب دانگی» که بیماری ویروسی است و جزو بیماری‌های منتقله از پشه آئدس به حساب می‌آید، در ۸۰ درصد موارد کم‌علامت است و در ۲۰ درصد موارد علائم شدیدی دارد. علائم شدید شامل علایم سرماخوردگی، تب ناگهانی، بدن درد و استخوان درد شدید که «تب استخوان‌شکن» نامیده می‌شود، جزو علائم بیماری تب دانگ است.
همچنین علائمی مانند گلودرد، درد پشت حدقه چشم که یک علامت مهم به حساب می‌آید و کادر درمان را در مسیر تشخیص تب دانگ قرار می‌دهد.
تورم و درد شدید مفاصل جزو علائم بیماری چیکونگونیا است و این بیماری هم جزو بیماری‌های منتقله از پشه آئدس به حساب می‌آید. اگر چه بیماری چیکونگونیا کشنده نیست، اما بسیار ناتوان‌کننده است و بیمار تا ماه‌ها پس از ابتلا به بیماری، درد شدید را تجربه می‌کند.
وی با اشاره به چهارمین بیماری منتقله از پشه آئدس اظهار کرد: زیک هم جزو بیماری‌های منتلقه از پشه آئدس است. این بیماری قابلیت انتقال از مادر به جنین را هم دارد؛ بنابراین سبب تولد یک نوزاد با مغز کوچک و در نتیجه عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود.
میراولیایی گفت: امکان تشخیص سریع بیماری تب دانگی به وسیله کیت‌های تشخیص سریع وجود دارد؛ تست خون از فرد بیمار گرفته می‌شود و کمتر از۲۰ دقیقه، ابتلای وی به تب دانگ اعلام می‌شود.
وی اعلام کرد: از اواخر اردیبهشت امسال تا به امروز، ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دانگی شناسایی شده که اغلب این بیماران در کشور امارات به بیماری مبتلا شده‌اند. علاوه بر کشور امارات، موارد ابتلا به بیماری در کشور‌های عمان، پاکستان و بنین نیز به ثبت رسیده است.
میراولیایی اعلام کرد: در حال حاضر، پشه آئدس را در استان‌های بوشهر، جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه شهر‌های چابهار و کنارک، گیلان و هرمزگان صید کرده‌ایم.